4 tips om beter te slapen

Heb jij ook een kind dat ’s avonds niet in slaap kan komen? Misschien komt ze (of hij) wel 10 keer uit bed. Om nog even iets te vragen. Of te vertellen over dat vervelende ding dat gebeurd is. Of om nog wat te eten want ze heeft zo’n honger. Of nog even te knuffelen met de hond want dat was ze vergeten. Of…, of…., of…., het kan van alles zijn.
.

Moeilijk om de dag af te sluiten

Veel hooggevoelige kinderen vinden het lastig om de dag af te sluiten. Er zit nog zoveel in hun hoofd en dat blijft maar rondjes draaien. En dus komen ze niet in slaap. Heel vervelend, want ze heeft haar slaap hard nodig. Juist om alles van die dag te kunnen verwerken en weer ruimte te maken in haar hoofd. En om genoeg energie op te doen voor de volgende dag.

Misschien merk je het zelf ook wel: als je te weinig slaap hebt gehad, dan ben je sneller geprikkeld en doe of zeg je vaker dingen die je eigenlijk niet wil doen of zeggen. Des te belangrijker dus om ervoor te zorgen dat je kind voldoende nachtrust krijgt.

Maar hoe krijgt ze dat hoofd nou stil? Daar is niet zomaar één antwoord op te geven, want voor de één werkt iets anders dan voor de ander. Ik heb wel een aantal tips, kijk maar of er iets voor je bij zit.
.

Tips om beter in slaap te vallen
.

  1. Meditatie voor kinderen
    Op youtube vind je een heleboel geleide meditaties speciaal voor kinderen. Vaak met fijne rustgevende muziek op de achtergrond. Er wordt een verhaal verteld waardoor je helemaal ontspannen wordt en daarna lekker in slaap kunt vallen.

    Het is belangrijk om samen met je kind te zoeken naar een fijne meditatie. Soms past een stem of een verhaal niet bij je en dan werkt het juist niet. Ik geef hieronder een paar voorbeelden, maar kijk ook zelf even wat er nog meer is.

    https://www.youtube.com/watch?v=6cESqI7DHzQ
    https://www.youtube.com/watch?v=bxxMC02HVBY
    https://www.youtube.com/watch?v=fULb_GR6MMY
    https://www.youtube.com/watch?v=xTQuxjYcGQU
    https://www.youtube.com/watch?v=R7aC8fIVs5A

    Er zijn ook meditatie-apps die je kunt downloaden op je telefoon.
  2. Een dagboek bijhouden
    De gedachten die ’s avonds nog in het hoofd van je kind zitten, kunnen ervoor zorgen dat ze niet in slaap kan vallen. Een goede manier om haar hoofd stil te krijgen is een dagboek bijhouden. Daarin kan ze alles opschrijven wat er die dag is gebeurd en waar ze nog steeds over nadenkt. Door het op te schrijven, haalt ze het als het ware uit haar hoofd en hoeft ze er niet meer over te blijven piekeren.
    Laat haar ook de leuke dingen opschrijven die zijn gebeurd, dat geeft een positief gevoel en dat helpt om te ontspannen.
  3. Zorgendoosje
    Laat je kind een doosje versieren. In dat doosje kan ze de gedachten stoppen die ervoor zorgen dat haar hoofd vol zit. Ze kan een gedachte op een briefje schrijven en in het doosje doen. Zo kan ze de gedachten voor een tijdje of als ze dat wil voor langere tijd even wegstoppen. Als de gedachte niet meer belangrijk is, dan haalt ze hem weer uit het doosje en kan ze hem weggooien.
  4. Douchen
    Een warme douche kan helpen om alles even lekker en bijna letterlijk van je af te spoelen. Gewoon even staan en de straal lekker over je heen laten spoelen waardoor je helemaal ontspannen wordt. Je kan je kind ook vragen om in gedachten alles los te laten wat nog in de weg zit en het met het water weg te laten lopen.
    .

Deze tips zorgen voor meer ontspanning waardoor het makkelijker wordt om in slaap te vallen. Vraag ook aan je kind wat ze zelf denkt dat kan helpen, want vaak weten ze zelf het beste wat goed voor ze is.

Laat je me weten wat jouw kind zelf heeft bedacht zodat ik dat als tip kan geven aan andere ouders?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.