5 tips voor ouders met een (hoog)gevoelig kind

Is jouw kind (hoog)gevoelig of heb je het vermoeden dat het dat is? Dan heb je vast gemerkt dat het een heleboel mooie eigenschappen heeft, bijvoorbeeld sociaal, invoelend, rechtvaardig, zorgzaam, opmerkzaam. Helaas heeft het ook een aantal minder fijne kanten. Je kind piekert vaker, voelt zich onzeker, is sneller overprikkeld of heeft last van faalangst.

Misschien weet je niet altijd hoe je het beste om kunt gaan met de hooggevoeligheid van je kind.

Ik geef je vijf tips waarmee je het voor jezelf en je kind wellicht wat makkelijker maakt om met zijn hooggevoeligheid om te gaan.

 

  1. Respecteer de gevoelens van je kind
    Als je dat doet, dan schept dat vertrouwen bij je kind. Hij voelt dat hij zichzelf mag en kan zijn bij jou. Als je kind zich veilig voelt, geeft dat zelfvertrouwen en voel het zich weerbaarder.
    Stel dat je de gevoelens van je kind te vaak negeert of wegwuift, zal je kind zich steeds minder gaan uiten, want wat het zegt wordt toch niet begrepen. Daardoor kan je kind zijn gevoelens bij niemand meer kwijt en zal zich eenzaam gaan voelen. Dat kan natuurlijk veel negatieve gevolgen hebben.

 

  1. Geef je kind de kans om op zichzelf te zijn
    Veel hooggevoelige kinderen hebben niet de behoefte om overal bij te zijn en heel veel vrienden of vriendinnen te hebben. Ze vinden het vaak fijn om even alleen op hun kamer te zijn of een rustig plekje te zoeken op het speelplein.
    Probeer dit te accepteren. Dwing je kind niet om meer vriendschappen aan te gaan of mee te laten doen aan groepsactiviteiten die hij niet wil.
    Meestal vind jij het als ouder jammer dat je kind niet vaker aan groepsactiviteiten mee wil doen. Vraag maar eens aan je kind hoe hij het ervaart. Grote kans dat hij het helemaal niet als een probleem ziet.

 

  1. Geef vooral aandacht aan het positieve
    Veel hooggevoelige kinderen piekeren regelmatig. Ze zijn dan vooral bezig met de dingen die niet goed gaan. En ze trekken zich kritiek heel erg aan.
    Kies elke dag een vast moment uit (bijvoorbeeld bij het avondeten of bij het naar bed gaan) waarop je allemaal drie fijne dingen opnoemt die de afgelopen dag zijn gebeurt of leuke dingen die je hebt gedaan. Het mag van alles zijn, ook iets heel kleins zijn zoals lekker knuffelen met je kat of een ijsje eten. Zo is er altijd wel iets positiefs te bedenken.

 

  1. Houd er rekening mee dat je kind gevoelige zintuigen heeft
    Alle prikkels die je kind via de zintuigen binnenkrijgt, worden intens beleefd. Daarom is het niet zo vreemd dat drukte, veel lawaai, fel licht, sterke geuren, niet fijn zittende kleding en onrustig ruimtes voor overprikkeling kunnen zorgen. Probeer er achter te komen van welke dingen je kind overprikkeld raakt en daar zoveel mogelijk rekening mee te houden. Knip bijvoorbeeld labeltjes uit kleding, laat geen tv of radio aanstaan terwijl je met elkaar in gesprek bent of zoek bij drukke gelegenheden een relatief rustig plekje op waar je makkelijk weg kunt gaan als het teveel wordt.

 

  1. Dit kun je doen bij overprikkeling
    Als je kind overprikkeld is, dan schreeuwt het misschien wel alles bij elkaar. Je kunt hem niet meer bereiken, hij luistert nergens meer naar, hij huilt de hele tijd of loopt overal over te klagen. In eerste instantie heeft je kind tijd nodig om weer tot zichzelf te komen. In die tijd kun je niet zoveel doen voor je kind. Sommige kinderen willen liever alleen zijn, andere vinden het juist fijn als je bij ze blijft en ze rustig vast houdt.
    Blijf zelf rustig en neem het gedrag van je kind niet persoonlijk. Ga in ieder geval niet mee schreeuwen of je kind dwingen om te stoppen met huilen. Dat heeft geen zin, want je kind heeft even geen controle over de situatie. Als jij rustig en kalm blijft, help je je kind het meest.

 

Probeer deze tips eens uit. Als je meer wilt weten over hooggevoeligheid, dan kun je bijvoorbeeld het boek ‘Het hoogsensitieve kind’ van Elaine Aron eens lezen. Of neem vrijblijvend contact met mij op, zodat we kunnen overleggen hoe ik jou en je kind hierin kan ondersteunen.

 

Bron: De gids over hooggevoelige kids van Josina Intrabartolo en Leonie le Doux, Scrivo Media

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.