Gedachten bepalen je gevoel en gedrag

Wist je dat vooral je gedachten bepalen hoe je je voelt en gedraagt en niet de gebeurtenis op zich? En dat, als je je negatieve gedachten bewust verandert in positieve, je gevoel en je gedrag daardoor ook positiever worden?

We hebben elke dag duizenden gedachten, waarvan jammer genoeg een groot deel negatief is. Hoe fijn zou het zijn als je je daar bewust van bent en weet dat je het voor jezelf een stuk makkelijker kunt maken door negatieve gedachten op een positieve manier te herformuleren.

Met de tool “de 5 G’s” kun je inzicht hierin krijgen. Je gaat ontdekken dat je gevoel, je gedrag en de gevolgen daarvan anders en fijner worden door je negatieve gedachten te veranderen in positieve.

Wat zijn de 5 G’s?

  1. Je beschrijft een niet zo fijne Gebeurtenis5-gs
  2. Welke Gedachten horen bij deze gebeurtenis?
  3. Welk(e) Gevoel(ens) had je daarbij?
  4. Wat was je Gedrag?
  5. Wat is hiervan het Gevolg?

Op de foto zie je een voorbeeld van een meisje van 13 jaar dat op dit moment een individuele training Ik Leer Leren volgt. Door:

  1. een ruzie met haar vriendin
  2. dacht ze ‘dit komt nooit meer goed’
  3. ze voelde zich daardoor verdrietig en boos
  4. ze gedroeg zich agressiever en chagrijniger naar anderen, ze verbrak al het contact met haar vriendin inclusief op social media
  5. het gevolg was dat er totaal geen contact meer was met haar vriendin en dat miste ze heel erg

Door de gedachte ‘dit komt nooit meer goed’ te veranderen in een positieve gedachte, ontstond het volgende:

  1. dit zou nog wel weer goed kunnen komen
  2. het gevoel veranderde in blij en hoop dat het weer goed komt
  3. ze zou daardoor niet meer piekeren, zou rustiger zijn en dingen meer voor zichzelf houden, ze zou haar vriendin bellen of met haar afspreken en proberen het goed te praten
  4. het gevolg: geen ruzie meer, het is weer goed

In de situatie zoals hij was, heeft het 9 weken geduurd voordat ze weer vriendinnen waren. Ze hadden elkaar de eerste 6 weken, in de zomervakantie, niet gezien. Na de vakantie kwam er langzaamaan weer meer contact en nu zijn ze gelukkig weer vriendinnen. Ze hebben niet echt meer gesproken over wat er was gebeurd.

Toen ik haar vroeg hoe lang ze dacht dat de ruzie geduurd zou hebben als ze de positievere gedachte had gehad, zei ze ‘ik denk maar ongeveer een week’. Mooi inzicht door er op deze manier naar te kijken.

Ik zeg niet dat het altijd makkelijk is om je negatieve gedachten te veranderen in positieve, dat vind ikVogel zelf namelijk ook niet, maar probeer het eens met een voorbeeld van jezelf. Ik ben benieuwd hoe je het ervaart.

Heb jij of heeft je kind vaker last van negatieve gedachten en gevoelens en wil je hulp bij het doorbreken van dit patroon? Bel of mail me dan, of vul het Contactformulier in.

 

 

1 Comment

  1. Marleen schreef:

    Wat een tof artikel. Wel researched. Top!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *