Wat doe jij met je gevoel?

Deze week kwam Linda weer bij me voor een coachsessie. Ze is de moeder van Tess, een meisje van vier. Tess is snel overprikkeld en kan dan ineens een enorme driftbui krijgen. Linda en haar man wilden graag handvatten om de driftbuien te verminderen en om meer rust te krijgen.

Omdat Linda zelf ook hooggevoelig is en omdat Tess nog zo jong is, hebben we besloten dat ik niet Tess maar Linda coach. Door Linda te laten ontdekken wat hooggevoelig-zijn voor haar betekent, leert ze zichzelf beter kennen. Ze wordt zich steeds meer bewust van haar eigen uitdagingen, haar gedachten, haar emoties, de dingen waardoor ze zelf overprikkeld raakt en wat ze kan doen om te ontladen. Ze kan daardoor een geweldig voorbeeld zijn voor Tess en haar ook stapje voor stapje helpen om zichzelf beter te leren kennen en leren omgaan met haar hooggevoeligheid.

.

Voelen en emoties

Een onderwerp dat in elk coachtraject terugkomt, is het voelen en emoties. Dat is voor een hooggevoelig persoon best lastig. Je voelt soms zoveel dat je er (onbewust) voor kiest om je er voor af te sluiten. Anders kun je niet verder. Als je dat vaak doet, dan kan het zomaar gebeuren dat je niet meer precies weet wat je voelt. Totdat het zoveel wordt dat je een hele heftige reactie laat zien.

Daarom is het zo belangrijk om jonge kinderen al te leren wat emoties zijn en waarom ze zo belangrijk zijn. Hoe kan dat beter dan via je eigen ouders? Maar dan moet Linda eerst zelf meer leren over emoties en het belang daarvan. De Gevoelsverkenner is daar een hele fijne manier voor.

.

Stop het niet weg

In deze sessie hebben we gekeken welke manier van voelen Linda kan helpen. Ze vertelde dat ze haar eigen gevoel soms wegstopt. Kan even handig zijn om verder te kunnen, maar uiteindelijk help je jezelf er niet mee. Een weggestopt gevoel is namelijk niet weg. Het blijft zeuren en soms heb je maar iets heel kleins nodig om het bloot te leggen en dan knalt het eruit.

Dus aan de slag met voelen. Liefst op het moment dat het er is, want het is er niet voor niets. Door een ademoefening te doen, vertraag je even. Dan is het makkelijker om stil te staan bij wat je voelt. En om erachter te komen waar je op dat moment behoefte aan hebt.

Nu denk je misschien ‘daar heb ik toch niet altijd tijd voor.’ Dat snap ik. Maar wist je dat het uiteindelijk minder tijd en energie kost om even rustig naar je gevoel en je behoefte te luisteren dan op dat moment niets doen, het laten sudderen totdat het zijn weg vindt en er toch uitkomt? Alleen dan op een manier die je meestal niet fijn vindt. Vaak een stuk heftiger dan wanneer het er op het moment zelf mag zijn.

.

Ademoefening

Even vijf minuten zitten en alleen maar letten op je ademhaling. 4 tellen in, 2 tellen wachten, 6 tellen uit, 2 tellen wachten en dan weer opnieuw. Door op die manier te ademen, ontspan je vanzelf en komt er meer ruimte om bij je gevoel te komen. Probeer het maar eens als je je onrustig voelt. Je kunt deze manier van ademen ook aan je kind leren. Het fijne is dat je het altijd kunt doen waar en wanneer je maar wilt. Je hebt je ademhaling altijd bij je 😉

Deze ademoefening helpt Linda al om rustiger te worden. Maar ze vertelde dat ze het nog vooral gebruikt om het gevoel even te parkeren. Nu ze zich daar bewust van is, kan ze het ook gebruiken om echt even stil te staan bij haar gevoel.

.

Vertel wat je voelt

We zijn soms geneigd om te denken dat anderen wel weten of zien wat we voelen, maar dat is lang niet altijd zo. Aan de andere kant staan we er niet bij stil dat hooggevoelige mensen juist aanvoelen wat jij voelt. Als jij iets anders laat zien dan wat je voelt of zegt dat alles wel oké is, kan dat heel verwarrend zijn. Zeker voor een hooggevoelig kind. Vertel daarom aan de mensen om je heen, ook aan je kind, wat je voelt en misschien ook hoe ze je kunnen helpen. Door je bijvoorbeeld even alleen te laten of juist even naar je te luisteren en even dicht bij je te zijn.

Door aan je kind te vertellen wat je voelt, leer je hem de woorden die bij dat gevoel horen. Zo gaat hij het zelf ook leren herkennen en verwoorden. En ervaren dat wat je voelt helemaal oké is en dat het gevoel er mag zijn. Hoe fijn is dat?!

.

Drie gratis coachsessies

Omdat de Gevoelsverkenner zo’n fijne methode is om meer te leren over je gevoel, geef ik in april drie gratis sessies van 1 uur weg. Aan de eerste drie mensen die een mail terugsturen. Geef ook even aan waarom jij graag zo’n sessie wil krijgen.
Woon je niet in de buurt van Goor? Geen probleem, want het kan ook online 😊

Misschien tot gauw.

Heb je na het lezen nog vragen of wil je hulp voor jezelf of je kind? Neem dan gerust contact met me op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *