Ben jij een perfectionist?

Ben jij een perfectionist? Iemand die streeft naar perfectie? Die alles goed wil doen en vaak onhaalbare hoge eisen aan zichzelf stelt?

Ik herken dit wel bij mezelf. En dat is niet zo gek, want het is een eigenschap die bij heel veel hooggevoelige mensen voorkomt.

Maar is perfectionisme nu een kwaliteit of een valkuil? Is het fijn om perfectionistisch te zijn of niet? Of soms wel en soms niet?

.

Waarom zijn hooggevoelige mensen vaak perfectionistisch?

  • je ziet meer details en daardoor zie je sneller iets dat in jouw ogen niet ‘goed’ (genoeg) is
  • je let meer op anderen en daardoor zie ze dus ook wat die ander doet en wat er anders kan
  • je wil anderen niet teleurstellen
  • je bent vaak onzeker en faalangstig en wil jezelf daardoor juist meer bewijzen
  • je kon niet altijd voldoen aan verwachtingen en eisen van mensen om je heen of van jezelf en daarom ben je gaan overpresteren

.

Typische kenmerken van een perfectionist

  • geen fouten willen maken
    Want dat zou betekenen dat je dom bent. Best jammer, want van fouten kun je leren en word je uiteindelijk alleen maar beter.
  • niet kunnen stoppen tot het helemaal goed of ‘af’ is
    Dat kost wel heel veel tijd en energie en meestal is er toch nog wel iets waar je niet tevreden over bent. Zonde van je tijd dus eigenlijk.
  • vooral bezig zijn met wat ‘fout’ gaat en niet kunnen genieten van wat ‘goed’ gaat
    Ook jammer, want er gebeuren zoveel leuke dingen en er gaan ook een heleboel dingen ‘goed’.
  • je druk maken over wat anderen van je vinden
    Maar is dat belangrijk? Gaat het er niet vooral om hoe jij naar jezelf kijkt en wat je zelf vindt?
  • dingen uitstellen omdat je ‘weet’ dat je het toch niet kan
    Bij deze moet ik altijd denken aan de uitspraak van Pippi Langkous ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan’. Je ‘weet’ niet of je iets wel of niet kunt, totdat je het probeert.
  • graag controle hebben over alles
    Maar je kunt niet overal controle over hebben. Dingen gebeuren nu eenmaal, en je hebt vaak te maken met anderen die ook een mening en een eigen manier hebben om dingen te doen.
  • moeite hebben met kritiek of feedback
    Dat voelt als een persoonlijke aanval. Maar kritiek zegt vaak ook iets over degene die het zegt. En het kan juist ook opbouwend bedoeld zijn.
  • jezelf onderuit halen als iets niet lukt
    Kon jij vanaf het ene op het andere moment lopen of praten? Nee, dat kostte tijd en heel héél veel oefenen, met vallen en opstaan. Alleen ben je dat waarschijnlijk vergeten 😉
  • moeite hebben om dingen los te laten
    Maar door te blijven denken aan wat er gebeurt is of wat je anders had moeten of kunnen doen, kun je niet volledig genieten van wat er nu gebeurt.
  • niet graag iets aan anderen overlaten
    Jammer, want op die manier ontneem je anderen eigenlijk de kans om iets voor jou te doen. En hoe fijn is het als je iets kunt doen voor anderen? Dat doe je zelf ook graag 😊
  • vaak het gevoel hebben dat je niet goed genoeg bent
    Wat zou jij tegen je vriendin zeggen als zij dit over zichzelf zou zeggen? Waarschijnlijk dat ze precies goed is zoals ze is, toch? Waarom zou je dan zo hard zijn tegen jezelf?
  • veel twijfelen
    Dat kost heel veel tijd en energie. Daardoor doe je misschien iets niet wat je eigenlijk wel wil doen. Of haal je je doelen niet. Of ben je te laat omdat je teveel twijfelde. Soms kun je beter iets met twijfel doen dan achteraf zeggen ‘had ik maar…’

.

Heeft perfectionisme ook iets positiefs?

Het lijkt wel of perfectionisme helemaal niet fijn is. Maar dat is niet zo. Je prestaties kunnen er zeker beter door worden. Je hebt dan wel doorzettingsvermogen nodig en mag niet te snel stress ervaren. En laat dat nou bij hooggevoelige mensen een dingetje zijn.

Nog een belangrijke is, dat je het vooral voor jezelf doet en niet uit angst voor kritiek of afwijzing.

Je bent in ieder geval gedreven als je perfectionistisch bent en je kunt goed (misschien soms een beetje te) reflecteren en naar jezelf kijken.

.

Wat kun je doen om minder last te hebben van je perfectionisme?

  1. Meer loslaten
  2. Leren relativeren
  3. Bewust worden dat niets ‘perfect’ is
  4. Lief zijn voor jezelf
  5. Bedenken dat fouten maken mag en dat je daar juist veel van leert

Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar het begint bij je ervan bewust worden. Je kunt jezelf daarbij de volgende vragen stellen:

Pieker je veel? Wanneer pieker je vooral? Blijf je hangen in dingen die zijn geweest? Wat kun je doen om die piekergedachten los te laten? Is iets echt zo erg als je denkt? Of zitten er ook goede kanten aan? Mogen dingen ook ‘niet perfect’ zijn? Wat is ‘perfect’ eigenlijk? Wanneer ben je hard naar jezelf? Wat kun je doen om meer mildheid te voelen? Wat zou je tegen een vriend of vriendin zeggen als die hetzelfde meemaakt? Mag je fouten maken? Hoe erg is deze ‘fout’? Wat kun je ervan leren? Hoe ga je het de volgende keer doen?

.

Helpende gedachten

Helpende gedachten kunnen je ook helpen om minder perfectionistisch te zijn. Plak bijvoorbeeld een post-it op de spiegel of op de koelkast met daarop ‘ik mag fouten maken’ of ‘ik ben goed zoals ik ben’. Als je fouten kunt gaan zien als leermomenten, feedback als een manier om jezelf te ontwikkelen en dat je prestaties niet hetgene zijn wat jou jou maakt, dan kun je langzaam aan je perfectionisme los gaan laten.

.

Herken je dit en wil jij of je kind leren hoe je dit meer los kunt laten? Wil je meer zelfvertrouwen krijgen en positiever leren denken? Ik kan je daarbij helpen. Neem dan contact met me op voor een gratis telefonische kennismaking. Jij kunt daarin je verhaal kwijt en samen kijken we hoe ik jou of je kind kan helpen.

Je bent van harte welkom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *