Vorige week vroeg ik aan het begin van de sessie aan Pim hoe hij het vond dat hij maandag weer naar school mocht. Hij zei één woord,
.
“ingewikkeld”
.
Daarna legde hij het verder uit.
.
.
Hij vindt het fijn om zijn vrienden weer te zien en om weer ‘gewoon’ les te krijgen op school. Maar hij denkt wel dat de kans groot is dat iemand op school het virus zal krijgen en dan wordt het zeker ingewikkeld. Want dan moet de hele klas weer thuis blijven. En wie krijgt het dan nog meer? En hoe vindt juf het eigenlijk dat ze weer voor de klas staat? Misschien is ze wel bang dat ze het krijgt. En in welk groepje kom ik en vind ik dat wel fijn?
Ik snap het wel, dat het ingewikkeld is voor de kinderen. Niet alleen voor hen trouwens, ook voor volwassenen. Omdat het allemaal zo ongrijpbaar en onzeker is. Er verandert steeds zoveel. En laat dat nou net iets zijn waar hooggevoelige mensen niet zo goed mee om kunnen gaan. Met veranderingen. Dat geeft onzekerheid en kan zelfs zorgen voor een stressgevoel.
.
.
Bij zoiets is het altijd fijn om wat je voelt en denkt beeldend te maken, door te tekenen bijvoorbeeld. Ik heb Pim eerst gevraagd om het ‘ingewikkelde’ te tekenen. Welke kleur hoort daarbij? Of kleuren? En welke vorm heeft het?
Hij dacht eerst even na en begon toen te tekenen. Eerst met groen, en toen kwamen oranje en geel er ook nog bij. Links op de foto zie je hoe het ingewikkelde er voor hem uitziet. Een wirwar, alles door elkaar, onduidelijk. En dat geeft hem een onrustig gevoel. Zijn hoofd zit er vol van.
Daarna vroeg ik hem om met dezelfde kleuren een tekening te maken hoe het eruit ziet als het niet meer ingewikkeld is. Maar hij pakte eerst een andere kleur erbij, blauw. “Mag die er ook nog bij? Want van blauw word ik ontspannen. Dan denk ik aan een lekker warm bad en dan word ik rustig.” Natuurlijk mag die kleur erbij, het is tenslotte zijn tekening.
De tekening die hij toen maakte zie je rechts op de foto. Hij tekende nu alle drie de kleuren apart maar wel tegen elkaar aan. En bovenop een zwembad met lekker warm water. Bij deze tekening krijgt hij een fijn gevoel. Alles is duidelijk, helder en het blauwe warme water zorgt voor een ontspannen gevoel. Mooi!
.
.
Door het te tekenen kreeg het woord ‘ingewikkeld’ meer betekenis voor Pim. En ook het niet meer ingewikkeld zijn. En door ze naast elkaar te zien, ziet en ervaart hij het verschil tussen beide tekeningen en de gevoelens die daar voor hem bij horen. Dat beeld en dat gevoel neemt hij, met zijn tekeningen, tastbaar mee naar huis. Daar kan hij ze ergens ophangen waar hij ze kan zien.
Als het dan even ingewikkeld voelt, kan hij naar zijn tekeningen kijken. Door te denken aan het lekkere warme blauwe water, kan het ingewikkelde gevoel weer veranderen in een meer ontspannen en rustig gevoel.
Mooi hè, hoe dat werkt. Gewoon door er een tekening van te maken en alles even op een rijtje te zetten.
.
.
Houdt jouw kind ook van tekenen? Laat hem (of haar) dan eens een tekening maken als hij zich niet zo fijn voelt. En ook juist als hij zich wel fijn voelt. Het verschil tussen de twee tekeningen zal vast duidelijk zijn. De tekening met het fijne gevoel kan hem helpen als hij zich niet zo fijn voelt. Door er naar te kijken en het fijne gevoel weer te ervaren van wat hij heeft getekend.
Is het voor jouw kind ook ingewikkeld wat er nu allemaal gebeurt? En heb je het gevoel dat het fijn zou zijn voor hem of haar om daar eens met iemand over te praten? Neem gerust contact met me op.
Jullie zijn van harte welkom!