Weer naar school. Hoe neem je de onrust weg?

Volgende week gaat het basisonderwijs weer open. Nu weet ik natuurlijk niet of jouw kind op de basisschool zit maar als dat zo is, dan kan ik me voorstellen dat dat onrust geeft.

.

Onrust kan op twee manieren ontstaan

.

1. Blijdschap en enthousiasme

Omdat hij (of zij) eindelijk weer naar school kan. Op de oude vertrouwde manier les krijgt in het klaslokaal met zijn vrienden en vriendinnen. Zijn juf weer echt kan zien en horen. Weer lekker in de pauze naar buiten kan om zijn hoofd even leeg te maken. De ‘normale’ routine weer op kan pakken en thuis weer gewoon thuis is en niet een verlengde van school. Jullie weer gewoon mama en papa zijn en geen ‘juf’ of ‘meester’.

Dit zijn allemaal positieve dingen. Dingen die weer naar het ‘normale’ toe gaan. En toch zijn dat ook prikkels die voor spanning en onrust kunnen zorgen. Dat kan dan weer leiden tot een vol hoofd en alles wat daar bij jouw kind aan vast hangt. Misschien wel af en toe een uitbarsting of een huilbui. Zonder dat je kind weet waar dat eigenlijk vandaan komt.

.

2. Onzekerheid en het weer moeten wennen aan de nieuwe situatie

Je kind gaat piekeren over hoe het zal zijn om weer naar school te gaan. Hoe de juf het vindt dat de kinderen weer komen. Wat er allemaal wel mag en wat niet. Of zijn vrienden er wel allemaal zijn. Of hij misschien ziek kan worden en wat er dan allemaal met hem gebeurt. Of dat iemand anders misschien ziek wordt omdat hij het virus heeft. Want dan is het zijn schuld en misschien gaat diegene dan wel dood.

Dit zijn natuurlijk maar voorbeelden van wat je kind kan denken, maar ik wil ermee aangeven dat hij waarschijnlijk in zijn hoofd een heleboel dingen bedenkt waar hij niet altijd het antwoord op weet.

Door al deze vragen zit het hoofd van jouw kind in no time vol en dat zorgt voor spanning en onrust. Ook hier kunnen uitbarstingen of huilbuien door ontstaan. Of je kind trekt zich juist terug maar krijgt hoofdpijn of buikpijn omdat hij zijn zorgen en vragen niet met je deelt.

Of de onrust nu op de eerste of op de tweede manier ontstaat, in beide gevallen kan er spanning en onrust ontstaan.

.

Maar wat kan jij doen om je kind te helpen?

.

  1. Als je merkt dat je kind heel ENTHOUSIAST is om weer naar school te gaan en daardoor een beetje gaat stuiteren, kan het helpen om op een kalender aan te geven hoeveel dagen het nog duurt voordat hij weer gaat. Hij kan dan elke dag een kruis door die dag zetten en is het beter te overzien hoe lang het nog duurt.

    Zorg ook voor genoeg rust en afleiding zodat hij er niet de hele tijd mee bezig is. Wat die rust en afleiding is, is voor elk kind weer anders. Laat hem vooral zelf meedenken wat kan helpen.

    Vertel hem hoe blij je voor hem bent. Praat er even met elkaar over en rond het dan ook weer af. Vertel wat jij gaat doen en vraag wat hij gaat doen zodat hij ook echt even iets anders gaat doen.
    .
  2. Is het juist het PIEKEREN waardoor er onrust en spanning ontstaat?Probeer er dan achter te komen waarover je kind precies piekert. Vertel dat je het vervelend voor hem vindt dat hij zich zorgen maakt en probeer daar waar je kan antwoord te geven op zijn vragen.

    Wat je vooral niet moet doen is zeggen dat hij niet hoeft te piekeren of zich zorgen moet maken. Daarmee geef je hem het gevoel dat het niet goed is dat hij dat doet. Maar het gebeurt gewoon! Als hij wist hoe hij het zou kunnen stoppen, dan zou hij dat wel doen.

    Probeer samen dingen te bedenken waar je kind van ontspant en wat hij leuk vindt om te doen. Dan hoeft hij even niet over school en al die andere dingen na te denken.

    Positief leren denken is ook belangrijk bij kinderen die vaak piekeren. Helpende gedachten kunnen daarbij helpen. Het is het fijnst als je kind zijn eigen helpende gedachte bedenkt, maar ik geef een paar voorbeelden. Dan is het makkelijker om daarna zelf iets te bedenken.

    “Ik hoef niet alles van te voren te weten”
    “Ik weet niet of dat gaat gebeuren dus hoef ik me er geen zorgen over te maken”
    “Alleen wat er NU is is belangrijk”
    “Het is niet mijn schuld als iemand ziek wordt”
    “Juf vertelt maandag wel wat er allemaal mag en wat niet”

    Het is niet altijd makkelijk om je gedachten om te keren, maar het helpt enorm goed om je gevoel positiever te maken. Je gedachten bepalen namelijk je gevoel. Dus negatieve gedachten geven een minder fijn gevoel, bijvoorbeeld angst, boosheid, onzekerheid. Positieve gedachten geven een fijner gevoel, bijvoorbeeld blijdschap, vertrouwen, enthousiasme.  
    .

Waar de spanning en onrust ook vandaan komen, jij kunt je kind helpen om deze dagen wat rustiger door te komen. Vooral door er voor hem te zijn, naar hem te luisteren, hem serieus te nemen en samen naar oplossingen te zoeken.

.

Eerste dagen overprikkeld

.

Bereid je er ook op voor dat je kind de eerste dagen overprikkeld thuis kan komen uit school. Er zijn op school nou eenmaal meer prikkels dan thuis. Probeer er zoveel mogelijk te zijn om hem op te vangen en veiligheid te bieden. Laat hem even uitrazen (op een fijne manier) na school zodat er weer ruimte in zijn hoofd komt en hij daarna lekker kan doen waar hij zin in heeft.

Succes in ieder geval, want ook voor jou verandert er weer van alles. De routine die jullie de laatste weken hebben opgebouwd, wordt vervangen door een nieuwe ‘oude’ routine. En ook al is dat bekend, meestal heeft het even tijd nodig om weer te wennen.

Blijft het na een tijdje moeilijk voor je kind om te wennen? En weet je niet goed hoe je hem kunt helpen? Neem dan gerust contact met me op. Ik kijk graag met jullie mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *