Hoe voorkom je een ontploffing?

Deze week had ik een coachsessie met een jonge vrouw (ik noem haar even Sara) en haar moeder. Sara heeft een paar maanden geleden ontdekt dat ze hooggevoelig is. Ze liep vooral in relaties tegen dingen aan. Ze nam veel persoonlijk op, werd snel geprikkeld en kon dan boos reageren. Ze voelde zich daardoor regelmatig onzeker en niet fijn.

Ze is bij mij gekomen omdat ze graag meer wilde weten over hooggevoeligheid en het effect daarvan op haar. En ze wilde handvatten krijgen hoe ze het voor zichzelf en haar omgeving makkelijker kan maken.

Al snel resultaat

Ze is nu een aantal keer bij me geweest en merkt al enorm veel verschil. Ze is zich meer bewust van wat er gebeurt en hoe ze reageert. Ze kan nu makkelijker kiezen hoe ze reageert en voelt zich daardoor veel zekerder. Het is ook erg fijn dat haar omgeving merkt dat ze lekkerder in haar vel zit.

Haar moeder heeft laatst een test ingevuld en kwam er achter dat ook zij hooggevoelig is. Sara had dat idee al door alles wat wij gedaan en besproken hadden. Daarom kwamen ze nu een keer samen.

We hebben verschillende situaties besproken en zij hebben op een fijne manier uit kunnen spreken naar elkaar wat het met hen doet. We hebben ook samen gekeken naar andere manieren om op elkaar te reageren.

Signalen leren herkennen

Het is heel belangrijk dat je signalen bij jezelf leert herkennen dat je hoofd vol raakt of dat je boos wordt. Daarom hebben Sara en haar moeder allebei een thermometer gemaakt.

Een thermometer heeft 4 fases: groen, geel, oranje en rood. Bij groen ben je ontspannen, bij geel raak je licht geprikkeld of geïrriteerd, bij oranje voel je al boosheid en spanning en bij rood is er een ontploffing of woede-uitbarsting.

Per fase stel je jezelf deze vragen:

  • Wat doe ik? Wat laat ik zien?
  • Wat voel ik?
  • Wat denk ik?

Door jezelf deze vragen te stellen, word je je meer bewust van signalen (in je lichaam) die je vertellen hoe het met je gaat. Hoe eerder je die signalen opmerkt, hoe sneller je er wat mee kunt doen. Want zo kun je voorkomen dat je in het rood terecht komt.

Hoe voorkom je dat je in het rood komt?

Als je in de gele of oranje fase je signalen opmerkt, dan is het tijd om iets te gaan doen waardoor je kunt ontspannen of ontladen. Waarschijnlijk heb je bij de groene fase al een paar dingen opgeschreven die je doet als je ontspannen bent; wandelen, zingen, lezen, muziek luisteren enz. en kinderen hebben daar bijvoorbeeld spelen, voetballen, op de trampoline springen staan. Hoe langer je lijst is met dingen die je leuk vindt om te doen, hoe beter. Want dan heb je een grote keuze op het moment dat het even nodig is om te ontladen.

Elkaar helpen om signalen te herkennen

Sara en haar moeder hebben hun thermometer ingevuld en afgesproken dat ze elkaar gaan helpen om de signalen te herkennen en tijd te nemen om te ontladen. Het was een hele fijne sessie waarin ze weer meer over elkaar te weten zijn gekomen.
Met elkaar in gesprek blijven, vertellen waar je behoefte aan hebt en elkaar de ruimte geven zijn dingen die ze de komende tijd meer willen gaan doen. En ook de rest van het gezin vertellen hoe ze hen hierin kunnen ondersteunen.

Wat heb ik toch een mooi beroep. Dat ik mee mag kijken met een proces dat ouders en kinderen doormaken en ze mag zien ontwikkelen en groeien.

Wil jij ook hulp voor je kind of jezelf? Stuur me dan een mailtje of vul het contactformulier in. Ik neem dan contact met je op voor een gratis telefonische kennismaking waarin we bespreken wat ik voor jullie kan doen.

Je hoeft het niet alleen te doen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *