Je adem als hulp

Zit het hoofd van jouw kind soms ook zo vol? Met dingen die ze (of hij) nog allemaal moet doen? Of met iets wat is gebeurd wat niet leuk was? Of hoe anderen over haar denken? Het huiswerk dat zo veel is en de onvoldoende die ze heeft gehaald en nooooit meer op kan halen?

Dit soort gedachten zorgen er voor dat ze met de toekomst bezig is óf juist met het verleden. Maar het moment waar het om gaat is NU.

Meer in het nu door je adem

Er is een hele eenvoudige manier om meer in het nu te zijn. En het fijne is dat je dat altijd bij je hebt en op elk moment kunt gebruiken. Want dat is je adem. Door je aandacht te richten op je ademhaling ben je aanwezig in dit moment en nergens anders.

Kinderen (en volwassenen trouwens ook 😉) kunnen de hulp van de adem goed gebruiken op spannende momenten of wanneer ze bijvoorbeeld merken dat ze een vol hoofd hebben. De aandacht op je adem richten helpt altijd om in het hier en nu te zijn. Als je iets spannend of moeilijk vindt, stop je met wat je aan het doen bent en richt je je aandacht op je ademhaling.

Oefenen met ademen

Het is fijn om het letten op je adem eerst een tijdje te oefenen samen met je kind. Ga daarvoor op een rustige plek zitten en sluit beide je ogen. Voel even hoe je zit en waar je lichaam de stoel of de grond raakt. Gebruik je uitademing om je lichaam te ontspannen.

Adem dan een paar minuten bewust in en uit. In door je neus en uit door je mond. Adem 4 tellen in. Wacht dan 1 tel en adem daarna 5 of 6 tellen uit. Door de uitademing net iets langer te maken dan de inademing, komt er direct meer ontspanning en komt er weer ruimte in je hoofd.

Gedachten als wolkjes

Vertel je kind dat er tijdens het ademen vast gedachten in haar opkomen. Dat is heel normaal en hoef je niet tegen te houden. Laat haar proberen om niet in de gedachten mee te gaan, maar ze voorbij te laten drijven, net als een wolkje in de lucht. En laat haar dan haar aandacht weer richten op haar ademing. Dit kan ze zo lang doen als ze wil, totdat ze voelt dat ze weer ontspannen is en verder kan gaan.

Nieuwe gewoonte aanleren kost tijd

Omdat een nieuwe gewoonte aanleren tijd kost, is het goed om in het begin een paar keer per dag te oefenen. Dan zal ze merken dat het steeds makkelijker wordt om haar adem te gebruiken om rustig te worden. En dan kan ze het op elk moment dat ze het nodig heeft gebruiken. Ook op school, dan gaat ze bijvoorbeeld even naar de wc of een andere rustige plek zitten. Of vlak voor een toets of een presentatie kan ze haar adem gebruiken om te ontspannen.

Zo kun jij haar helpen

Jij kunt haar helpen om nog meer bewust te worden van haar ademing. Door op een rustig moment te vragen hoe diep of ondiep haar adem is. Of hoe haar adem is als ze fietst of kletst met haar vriendinnen. Of tijdens het kijken van een spannende film.

Zo wordt ze zich meer bewust van haar manier van ademen op verschillende momenten. En let ze meteen op haar adem waardoor ze er ook zelf meer aan gaat denken om haar adem te gebruiken op momenten dat ze zich gespannen of onrustig voelt.

Heb jij zelf ook wel eens een moment dat je hoofd overloopt en je niet meer kunt reageren zoals je wil? Lees dit >> blog << waarin je nog een fijne ademoefening vindt.   

Veel plezier met ademen en zijn in het nu 😊

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *