Hoe leer je positiever denken?

Ik zie het nog zo vaak gebeuren. Kinderen die zichzelf naar beneden praten door negatieve gedachten die ze hebben over zichzelf. Daardoor krijgen ze steeds minder zelfvertrouwen en gaan ze meer piekeren. Niet fijn.

Herken je deze uitspraken bij je kind?

“Ik kan dat toch niet”, “Ze vinden me niet aardig”, “Ik mag nooit meedoen”, “Ik leer het nooit.”

Deze gedachten zijn natuurlijk niet echt helpend. En voor je het weet gaat je kind ze ook nog als ‘waar’ beschouwen. Met alle negatieve gevolgen van dien. Maar ze zijn natuurlijk niet per definitie waar.

Wist je dat een mens ongeveer 60.000 gedachten per dag heeft?

En dat je gemiddeld meer negatieve dan positieve gedachten hebt?

En dat gedachten je gevoel bepalen?


Ombuigen van gedachten

Des te belangrijker dus dat jullie aan de slag gaan met het ombuigen van negatieve gedachten naar positieve.

Allereerst is het belangrijk dat je kind zich bewust wordt van haar (of zijn) negatieve gedachtenstroom. Daar heeft ze jou bij nodig. Het denken staat bij veel hooggevoelige mensen behoorlijk aan. Dat komt onder andere omdat we alles veel intenser verwerken. Als iemand iets vervelends tegen ons zegt, dan blijft dat ook veel langer hangen.

Klopt het wel wat je zegt?

Woorden als ‘nooit, altijd, iedereen, niemand, alles en niets’ zijn heel generaliserend en daardoor lijkt het of iets altijd zo is. Let de komende tijd maar eens op of je kind deze woorden vaak gebruikt. Probeer deze generaliserende gedachten te doorbreken door je kind vragen te stellen als:  “klopt het wat je zegt?” en “Weet je dat heel zeker?”.

Waarschijnlijk zegt ze ‘ja’ 😊 Laat haar dan uitzonderingen bedenken en benoemen van deze gedachten, waardoor er ook ruimte kan komen voor de andere kant. Zo komt ze erachter dat wat ze denkt, niet ‘altijd’ zo is. Als ze het moeilijk vindt om iets te bedenken, dan kun je zelf voorbeelden geven.

Leer op een andere manier kijken

Door er op een andere manier naar te gaan kijken, kan je kind leren om haar gedachten om te buigen.

Zo kan “Ik kan dat toch niet” veranderen in “Ik kan het nog niet”
“Ze vinden me niet aardig” wordt “Sommige kinderen vinden me niet aardig, maar .. en .. wel”

“Ik leer het nooit” kan veranderen in “Als ik blijf proberen, kan ik het leren”

Voel zelf maar eens het verschil tussen beide zinnen. Het voelt meteen fijner. Het negatieve wordt minder waar en er komt iets positiefs voor in de plaats. Daardoor kun je kind ook in beweging blijven. Als ze zegt “ik kan dat niet”, dan gaat ze niet eens meer proberen. Maar door te zeggen ‘ik kan het NOG niet’, geeft ze zichzelf de kans om het te blijven proberen en het te leren.

Het klinkt eigenlijk best simpel hè? Gewoon een paar woorden veranderen of ergens aan toevoegen en je gaat meteen een stuk positiever denken. En je voelt je dan ook nog eens fijner.

Leren omdenken heeft tijd nodig

Natuurlijk heeft het leren omdenken tijd nodig. Maar het begint allemaal bij je bewust te zijn van je manier van denken. En dat je weet dat je er zelf wat aan kan doen om het te veranderen, waardoor je je fijner gaat voelen en meer zelfvertrouwen krijgt.

Hoe fijn zou het zijn als jouw kind leert om helpende gedachten te gebruiken op momenten dat hij onzeker is of als zijn gedachten hem in de weg zitten? Zodat ze blijft proberen en meer zelfvertrouwen krijgt.

Wil je hier meer over weten?

Wil je meer weten over hoe ik jou en je kind kan helpen? Neem dan gerust contact met me op.

In de cursus Eerste Hulp Bij Hooggevoeligheid vertel ik nog veel meer over emoties en gedachten en hoe die met elkaar in verbinding staan.

Meer informatie over de cursus vind je >>hier<<

Er zijn nog een paar plekken vrij voor de cursus die start op 15 september. De volgende cursus begint op 29 oktober. Ook daar kun je je al voor aanmelden.

Misschien zie ik je dan?

Groetjes Judith

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *