Hooggevoeligheid en emoties

Het lijkt wel of je kind veel bozer, blijer, verdrietiger en angstiger is dan andere kinderen.

Waar andere kinderen al snel verder gaan nadat ze zich pijn hebben gedaan, kan jouw kind uren blijven klagen en opnieuw gaan huilen bij een, in jouw ogen, klein schrammetje.

Of ze (of hij) blijft maar mokken en boos omdat jij nee zei tegen iets wat ze heel graag wil.

En waar komt die angst voor kleine beestjes toch vandaan?

En soms is ze wel heel erg enthousiast over iets en denk jij ‘wat is daar nou zo bijzonder aan?’

Intenser verwerken

Hooggevoelige kinderen verwerken alles veel intenser. En dat betekent dus ook dat ze vaker intensere emoties hebben of laten zien. Die emoties kunnen hen soms erg in de weg zitten. En voor jou is het ook niet altijd makkelijk om mee om te gaan.

Het is daarom heel erg belangrijk dat je je kind al vroeg leert om haar emoties te leren

  • herkennen
  • benoemen
  • accepteren en
  • op een fijne manier te uiten

Jij bent het voorbeeld

Daar heeft ze jou heel erg bij nodig. Want jij bent haar voorbeeld. Ook met je eigen emoties. Sommige ouders vinden het lastig om hun eigen emotie te laten zien aan hun kind. Maar dat is nodig voor je kind om de emoties te leren herkennen en benoemen.

En weet je? Je kan je emotie wel proberen te verbergen, maar hooggevoelige kinderen voelen het vaak haarfijn aan als er iets niet klopt.

Jij laat een ‘blij’ gezicht zien, maar je kind voelt dat er bijvoorbeeld boosheid binnenin je zit. Die hoeft niets met je kind te maken te hebben. Het kan iets zijn wat je mee hebt genomen vanuit je werk. Maar je kind voelt dat er iets niet klopt.

Je kunt in zo’n geval veel beter vertellen aan je kind dat je boos bent om iets dat op je werk is gebeurd en dat het niets met haar te maken heeft, dan ‘blij’ doen terwijl je dat niet bent. Anders kan je kind zomaar gaan denken dat zij iets heeft gedaan waar jij boos over bent. Of ze begrijpt niet meer wat nou de ene of de andere emotie is.

Leren benoemen

Je kind heeft jou ook nodig om woorden te leren die bij de emoties horen. Daar kun je haar emoties of die van jezelf voor gebruiken.

Als je een emotie denkt te zien of voelen bij je kind, benoem het dan. Vraag wel altijd even of het klopt. Want je kind kan het anders ervaren dan wat jij denkt. Op die manier gaat ze zelf herkennen wanneer ze een bepaalde emotie heeft en leert ze ze ook benoemen.

Mag het er zijn?

Mogen emoties er altijd zijn van jou? Of heb je bepaalde emoties die je liever niet voelt of uit? Of die je liever niet ziet bij je kind?

Elke emotie heeft een functie en daarom is het belangrijk om elke emotie te mogen uiten. Natuurlijk is het dan wel belangrijk dat dat op een fijne manier gebeurt, zonder dat daarbij iemand pijn wordt gedaan of er iets kapot gemaakt wordt.

Ook hierbij ben jij weer een voorbeeld voor je kind. Hoe uit jij je emoties? En hoe reageer jij op haar emoties? Word je zelf meegetrokken in de emotie van je kind of kun je er als toeschouwer naar kijken en er gewoon ‘zijn’ voor je kind. Om haar te helpen met het verwerken van de emotie.

Een paar tips

  1. Ga eens bij jezelf na welke emoties jij makkelijk laat zien en welke wat minder of niet.
    Zijn dat de emoties die je ook lastig vindt om te zien bij je kind?
  2. Probeer de komende tijd eens meer als toeschouwer naar de emotie van je kind te kijken en er te alleen maar te zijn voor haar. Benoem wat je ziet en vraag ook of dat klopt.
  3. Wat zou jij willen dat iemand doet als jij verdrietig, boos, bang of blij bent?
  4. Vraag ook eens aan je kind wat zij graag wil dat jij doet als ze een van deze emoties heeft.

Wil je meer weten?

Wil jij nog veel meer weten of hooggevoeligheid en emoties?

In één van de drie bijeenkomsten van de cursus Eerste Hulp Bij Hooggevoeligheid ga ik hier nog dieper op in.

Er is nog plek, dus als je mee wil doen, meld je dan snel aan, voor 14 september.

>> Aanmelden kun je hier <<

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *