Zonder verwachtingen een heerlijke vakantie

Oh jee, je hoort op de achtergrond je kinderen. Ze hadden een hele tijd lol met elkaar, maar ze zijn het niet meer helemaal met elkaar eens. En je zat net zo lekker in je boek. Het is spannend en je wil graag verder lezen. Maar met een half oor luister je nu naar wat er in de andere kamer gebeurt en je bent er niet meer helemaal bij. En dan knalt het echt en je legt met een zucht je boek aan de kant. Toch maar even kijken wat er aan de hand is. Straks maar verder lezen, als je er dan nog zin in hebt…

Dubbel gevoel

Elke zomer kijk ik er weer naar uit: de vakantie. Lekker even uit de dagelijkse sleur, de boel loslaten en dingen doen waar ik zin in heb. En toch zie ik er vaak ook een beetje tegenop. Dat hoor ik ook van andere ouders. Soms hoor ik zelfs zeggen ‘was het maar weer voorbij, dan kunnen ze weer naar school en wordt alles weer normaal.’

Structuur nodig

Klinkt een beetje tegenstrijdig hè? Je hebt er zin in, maar toch ook weer niet. Er is minder structuur en dat is aan de ene kant fijn, want je kunt lekker doen wat je wil en er hoeft niet zoveel. Maar je hooggevoelige kind houdt juist wel van een beetje structuur en omdat die er minder is, kan dat voor meer prikkels zorgen. Met daardoor misschien wel regelmatig een ontploffing.

Wat verwacht je?

Omdat je nu dag in dag uit met je hele gezin bij elkaar bent, kunnen er sowieso wat meer gedoetjes ontstaan. Je kinderen kunnen het ongetwijfeld goed met elkaar vinden, maar soms ook helemaal niet. Met een knallende ruzie als gevolg. En daar zit jij in je vakantie natuurlijk niet op te wachten.

Nou hoeft het niet de hele vakantie leuk en gezellig te zijn. Dat zou ook niet realistisch zijn. Het is ook maar net wat je verwacht. Waar meer mensen in één huis wonen, wordt nu eenmaal wel eens ruzie gemaakt.

Meningen mogen verschillen

Je hoeft het ook niet altijd met elkaar eens te zijn. Zie dat maar als een oefening om te leren om je mening te zeggen. En om te leren luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Daardoor kun je misschien je eigen mening een beetje bijstellen. Of je ontdekt dat verschillende meningen hebben ook oké is.

Ik merk dat mijn verwachtingen van hoe de vakantie zou ‘moeten’ zijn, er ook voor kunnen zorgen dat het tegenvalt. Dat is best jammer, toch? Als je weinig verwachtingen hebt, dan kun je veel meer genieten van wat er op dat moment is.

Daarom geef ik je deze tip

Laat je verwachtingen los

Als je vooraf bedenkt hoe iets zou moeten zijn, of hoe je je wil voelen, dan kan het soms vies tegenvallen als het anders wordt dan je had verwacht. En dat voelt niet fijn.

Jij hebt bijvoorbeeld bedacht dat je hele vakantie relaxt en ontspannen wil zijn maar je raakt gestrest als je kinderen een keer ruzie hebben. Dat op zich is al niet fijn, maar omdat je niet wilde dat dat zou gebeuren, geeft dat een dubbel zo vervelend gevoel.

Leef in het moment

Probeer daarom zoveel mogelijk in het moment te leven, zonder te veel te bedenken wat er gaat komen of te blijven kijken naar wat is geweest. Dan kun je veel meer genieten van wat er is. En ja, dan gebeuren er soms ook dingen die niet leuk zijn, maar die gaan ook weer voorbij. Als je dat los kunt laten, is er gewoon weer een volgend moment waar je weer helemaal van kunt genieten.

Vind je het nu soms moeilijk om in het moment te leven? Daar kan je ademhaling heel goed  bij helpen. Je kunt daarvoor deze oefening doen:

Ademoefening

Ga rustig zitten, eventueel met je ogen dicht. Leg je hand op je buik en voel hoe je buik opbolt als je inademt en platter wordt als je uitademt. Volg de weg van je inademing een paar keer, vanaf je neus tot onderin je buik en weer terug bij de uitademing.

Tel hoelang je inademing duurt (bijvoorbeeld 4 tellen) en adem twee keer zo lang uit (dus 8 tellen). Let nergens anders op dan op je ademhaling en doe dit net zo lang tot je je helemaal ontspannen voelt.

Het fijne van deze oefening is, dat je hem altijd kunt doen waar en wanneer je maar wil. Want je hebt je adem altijd bij je. Als je dit een paar keer per dag doet, zul je merken dat het je altijd kan helpen om je rustig te voelen.

Deze oefening kun je ook je kind leren. Hoe eerder hij (of zij) leert dat zijn ademhaling kan helpen om te ontspannen, hoe fijner.

Ik ben benieuwd hoe jij deze oefening ervaart en of het je helpt om meer in het moment te leven. Ik wens je in ieder geval een fijne vakantie.

Lieve groet,
Judith

P.s. >>Lees hier nog meer tips voor een fijne vakantie<< Deze blog schreef ik voor de kerstvakantie, maar de tips zijn natuurlijk in elke vakantie toe te passen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *