Twee manieren om overprikkeling te uiten

Bij hooggevoelige kinderen ligt overprikkeling altijd op de loer.

Er zijn ook zoveel prikkels de hele dag door: een drukke klas, veel lawaai, keuzes die je moet maken, kleding die irriteert, een boterham waar iets opzit wat je niet lekker vindt waardoor je te weinig eet, spelletjes of filmpjes op de tablet of telefoon, een vriendinnetje dat ineens niet meer met je wil spelen, een vriendje dat je uitdaagt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Verschil tussen thuis en op school

Vaak hoor ik van ouders dat hun kind op school alles prima meedoet en ‘de perfecte’ leerling is. Maar bij thuiskomst, komt er ineens een stortvloed aan emoties los.

Alle opgeslagen prikkels van die dag komen er dan uit. En kinderen kiezen nu eenmaal een veilige plek uit om dat te laten zien (zie dat maar als positief 😊).

Het kan ook zijn dat je kind zich juist helemaal terugtrekt. Omdat alles te veel is, kan er niets meer bij en dan wil hij (of zij) het liefst even alleen zijn.

Verschillende vormen van uiten

Dit zijn twee totaal verschillende uitingsvormen van overprikkeling: alle emoties heel heftig uiten of zich terugtrekken in zichzelf. Waarbij de eerste vorm vooral voor ouders een uitdaging is. Want hoe ga je daarmee om? En hoe kun je je kind daarin ondersteunen?

Wat kun je doen?

Een eerste stap is om voor jezelf helder te krijgen welke dingen bij je kind voor overprikkeling zorgen. En welke signalen je kind laat zien als hij (of zij) overprikkeld raakt. Hoe beter je dat in beeld hebt, hoe eerder je je kind kunt helpen om niet verder overprikkeld te raken, maar juist iets te gaan doen om te ontladen.

Hoe laat jouw kind zien dat hij overprikkeld is?

A. Hij laat alle emoties heel heftig zien
B. Hij trekt zich terug

Laat je het me weten in een reactie?

Herken je dit bij je kind en wil je meer weten? Neem gerust contact met me op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *