📌 Je kind kleurt een kleurplaat en schiet uit over de lijntjes. Dan is de héle tekening verknald. Hij (of zij) wordt boos en verfrommelt of verscheurt het papier of hij krast de tekening helemaal onder.
📌 Je hoort van de leerkracht van je kind dat hij zijn taken niet op tijd afkrijgt. Wat hij doet is wel goed, maar hij doet er lang over.
📌 Je kind wil alles precies doen zoals iets is uitgelegd op school. Als hij daarvan afwijkt, is het in zijn ogen niet goed. Het kan ook gebeuren dat hij het niet begrijpt zoals is uitgelegd en jou om hulp vraagt. Als jij het op een andere manier probeert uit te leggen, wordt hij boos en blokkeert.
📌 Je kind vindt het heel erg om ‘fouten’ te maken. Hij vindt zichzelf dan dom en kan heel gefrustreerd raken als iets niet lukt. Soms stellen kinderen dingen maar uit als ze het moeilijk vinden. Het voelt beter om het niet te maken dan iets maken wat ‘fout’ gaat.
Dit is typische gedrag dat bij hooggevoelige kinderen voorkomt. Ik coach nu een hooggevoelig meisje dat heel perfectionistisch is. Ze kan heel verdrietig of boos worden als iets niet lukt.
Laatst heb ik een leuke oefening met haar gedaan. Ze mocht een ‘lelijke’ tekening maken. Nou, dat was wel heel gek. Je gaat toch niet expres iets lelijks maken?! Ze begon nog niet meteen, maar toen ik zelf ook ging tekenen, begon zij ook. Het resultaat zie je op de foto.
Toen ze klaar was met tekenen, mocht ze de tekening in stukjes knippen. En daarna plakken en er iets mee maken. Ze heeft haar stapelbed gemaakt (zie foto). Wat ontzettend creatief (een van haar kwaliteiten). Zelfs met kussens en dekbedden erop. Ze was alleen de trap vergeten, maar dat was niet zo erg 😉
Iets dat in jouw ogen ‘lelijk’ of ‘mislukt’ is, kan dus door er anders naar te kijken of er iets anders mee te doen toch wel oké zijn.
Misschien leuk om ook een keer met je kind te doen. Ik ben benieuwd naar de creativiteit van jouw kind 😊
Wil je meer weten over hooggevoeligheid en hoe je je kind daarbij kunt helpen? Neem gerust contact met me op.