Tips voor de kerstvakantie

Sinterklaas is weer voorbij. Een drukke tijd, vooral voor hooggevoelige kinderen (en ouders 😊)

Ik heb al verschillende ouders horen zeggen ‘ze zijn echt toe aan vakantie’. Even rust en niets moeten.

Aan de andere kant is er in de vakantie vaak minder structuur. En dat is juist iets dat hooggevoelige kinderen fijn vinden. Weten waar ze aan toe zijn, wat er gaat gebeuren.

Hoe kun je de vakantie wat makkelijker maken voor je kind (en daardoor ook voor jou)? Ik geef hier een aantal tips.

Tip 1: Plan niet teveel

Hou het rustig en voorspelbaar in de vakantie. Je kind heeft waarschijnlijk even een paar dagen nodig om echt bij te komen. En als je iets plant, betrek je kind daar dan bij. Bereid hem (of haar) voor op wat je gaat doen, dan kan hij zich daarop instellen.

Tip 2: Maak samen een to-do-lijstje

Laat alle gezinsleden een lijstje maken met dingen die je leuk vindt om te doen. Lees daarna samen alle lijstjes en kijk wat het meest genoemd wordt. Maak dan een nieuwe lijst met een paar dingen die jullie samen willen gaan doen. Betrek iedereen er zoveel mogelijk bij, want hoe meer iedereen zich betrokken voelt, hoe leuker het is om het samen te gaan doen.

Tips 3: Niet teveel verwachten

Als je van te voren bedenkt hoe iets zou moeten zijn, dan kan het soms erg tegenvallen als het anders gaat dan verwacht. Je kunt je daardoor teleurgesteld, gefrustreerd, verdrietig of misschien wel boos voelen.

Probeer meer te leven in het moment. Zonder teveel te kijken naar wat komt of naar wat is geweest. Daardoor kun je het makkelijker maken voor jezelf. Geniet van wat je op dit moment doet.

Wat je daarbij kan helpen, is even een tijdje letten op je ademhaling. Adem 3 tellen in, en 4 tellen uit. Wacht heel even en adem weer 3 tellen in, en 4 tellen uit. Doe dit 10 keer en probeer je uitademing steeds wat langer te maken.

Dit helpt heel goed om in het moment te zijn, maar ook als je spanning ervaart. Door te ademen, kun je letterlijk de spanning loslaten.

Door dit elke dag een paar keer te doen, zul je merken dat het steeds makkelijker wordt om je adem te gebruiken om meer in het moment te zijn.

Tip 4: Wissel rust af met actief zijn

Hoe fijn het ook is om even niets te doen, je hebt ook beweging en actie nodig. Dus ga lekker naar buiten. Fietsen, wandelen, trampoline springen, naar het bos. Het maakt niet uit, als jij en je kind er maar plezier in hebben.

Tip 5: Lekker creatief zijn

Veel hooggevoelige kinderen zijn creatief. Daarbij kunnen ze hun fantasie lekker gebruiken. Creatief bezig zijn, helpt heel goed als je overprikkeld bent. Je komt tot rust, je hoofd wordt leeg en je kan daarna weer lekker meedoen. Het werkt ook goed tegen verveling. En dat kan nog wel eens voorkomen als je een paar weken ‘niks’ te doen hebt. Dus laat je kind lekker kleuren, tekenen, knutselen, slijm maken, iets bouwen met Lego, Playmobil of zoiets, poppenkast spelen enz. En doe af en toe eens gezellig mee 😊

Tip 6: Plan af en toe één-op-één-tijd

Als je meer kinderen hebt, is het heel fijn om even tijd met maar één van hen door te brengen. Zodat je je aandacht niet hoeft te verdelen. Plan daarom af en toe eens iets met één van je kinderen en ga dan iets doen wat hij leuk vindt. Vaak komen er hele andere gesprekken als je maar met z’n tweeën bent dan wanneer je met meer bent. Heel waardevol en gezellig.

Ik wens jou en je gezin een hele fijne vakantie en veel geluk en plezier in 2020.

Lieve groet, Judith

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.