Pubers lopen vast in klas 2

Ik hoor het regelmatig van ouders, vooral met kinderen in Havo 2 en VWO 2:

  • ik maak me zorgen
  • we hebben vaak gedoe over het huiswerk
  • mijn kind haalt veel onvoldoendes
  • hij (of zij) doet zo weinig aan zijn huiswerk
  • hij begint veel te laat
  • hij is niet gemotiveerd
  • hij is zo snel afgeleid door zijn smartphone (of iets anders digitaals)

 

Je mag van deze kinderen verwachten dat ze in principe goed kunnen leren. Vaak hadden ze het heel gemakkelijk op de basisschool. Daar haalden ze door weinig te doen hoge cijfers. In de brugklas gaat het meestal ook nog goed. De hoeveelheid stof en de inhoud passen nog bij wat ze aankunnen. Maar in het tweede jaar wordt de lesstof ineens veel meer en moeten ze er ook meer voor gaan werken. En dat kennen ze nog niet.

 

Gevolgen

Niet zoveel doen, betekent dan ook vaker een onvoldoende. Op dat moment ga je als ouder je er ook meer mee bemoeien, want je wil natuurlijk dat het goed gaat op school met je kind. En je weet dat hij het eigenlijk wel moet kunnen. Je zegt dan bijvoorbeeld dat hij beter moet leren. Maar daar zit het hem juist, je kind weet vaak niet goed hoe.

Door gedoe thuis over huiswerk, wordt de motivatie van je kind vaak een stuk slechter. Hij wil graag zelf de regie hebben, ook al heeft hij geen idee hoe. Dus hoe meer je je er mee gaat bemoeien, hoe minder hij gaat doen. Misschien herinner je je dat nog wel van toen je zelf een puber was ????.

Iets anders wat kan ontstaan is faalangst en dat kan grote gevolgen hebben.
Je wil je kind waarschijnlijk helpen. Dat doe je bijvoorbeeld door te zeggen dat hij zijn telefoon weg moet leggen en door tips over het leren te geven. Maar daar zit je kind natuurlijk niet op te wachten. Dat geeft vaak discussies en gedoe en voor je het weet zit je in een ‘heerlijke’ negatieve spiraal ☹

 

Wat kun je doen?

Soms is het fijn dat er even iemand met je meekijkt naar wat er al goed gaat en wat er kan verbeteren. Wil je kind op Havo of VWO blijven? Dan zal hij er wel meer voor moeten doen. Speelt faalangst een rol? Dan kan een coach helpen om het zelfvertrouwen weer te vergroten. Of heeft je kind geen idee hoe hij moet leren? Dan is het belangrijk dat hij meer vaardigheden krijgt die nodig zijn bij het leren. En die kan hij leren met de training ‘Ik leer leren’.

Door de training leert hij

  • plannen
  • zijn eigen manier van leren
  • positief denken
  • verschillende leerstategieën
  • waarom hij leert (motivatie)
  • wat hem afleidt en wat hij daaraan kan doen
  • zichzelf evalueren en zijn aanpak veranderen

 

Als je kind deze vaardigheden heeft, dan wordt het leren een stuk makkelijker en daardoor ook veel leuker. Hij kan het veel meer zelf en jij hoeft je er veel minder mee te bemoeien en je druk over te maken. Dan komt er weer meer rust in huis en wordt het weer veel gezelliger.

 

Training Ik leer leren

Op donderdag 14 maart start ik met een groepstraining ‘Ik leer leren’. In 5 bijeenkomsten komen de vaardigheden die hierboven staan aan bod. Door de oefeningen in het werkboek krijgt je kind inzicht in wat voor hem werkt en wat juist niet. En daarna komt natuurlijk het toepassen van wat hij heeft geleerd. Hoe meer hij dat doet, hoe meer er zal veranderen op school en thuis.

 

Informatie

Voor wie: kinderen in klas 1, 2 en 3 van de middelbare school

Datums: 14-3, 21-3, 28-3, 4-4, 11-4

Tijd: 19.00 – 20.30

Locatie: Kindercentrum Goor, Rozenstraat 1a Goor, ingang aan de Anjerstraat

 

Heb je nog vragen? Meer info over de training kun je vinden op www.kindercoachjudithdepotter.nl/ik-leer-leren. Daar kun je je kind ook aanmelden voor de training. Of je kunt me bellen of mailen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.