In november start ik met een nieuwe groepstraining Ik leer leren, voor kinderen in klas 1, 2 en 3 van de middelbare school.
Heeft jouw kind bijvoorbeeld moeite met plannen? Kan hij (of zij) zich slecht concentreren? Voelt hij zich wel eens onzeker? Of is de motivatie voor het leren ver te zoeken?
Als ouder wil je natuurlijk graag dat het goed gaat met je zoon of dochter op school. Maar misschien is dat niet zo en weet je niet altijd hoe je je kind het beste kunt helpen bij het leren. En merk je dat de dingen die je probeert soms juist averechts werken. Dat gebeurt mij in ieder geval wel eens.
De puberteit helpt daarbij ook niet echt, want leren en huiswerk maken passen niet in het ideale plaatje van een puber ????. Die wil liever chillen of gamen met vrienden of vriendinnen. Of op de bank hangen met z’n telefoon.
Jij als ouder weet wel waarom je kind naar school moet en zijn huiswerk moet maken. Maar je kind is daar waarschijnlijk helemaal niet mee bezig en ziet het alleen maar als een last.
Ieder kind kan leren. Er zijn alleen omstandigheden die er soms voor zorgen dat het even niet zo goed lukt. Bijvoorbeeld afleidingen, verwachtingen, invloeden van buitenaf of faalangst. Gelukkig is dat vaak maar tijdelijk en wordt dat naarmate ze ouder worden weer beter.
Er kan wel een stilstand in de ontwikkeling komen waardoor er zelfs een achterstand in het leren kan ontstaan. En dat wil je natuurlijk liever niet. Zeker niet als je weet dat het er eigenlijk wel in zit. Dat laatste hoor ik veel ouders zeggen.
In de 5 bijeenkomsten van de training krijgt jouw kind inzicht in hoe deze vaardigheden bij hem ontwikkeld zijn en leert hij wat hij kan doen om ze te verbeteren.
In het werkboek dat bij de training hoort, staan oefeningen en vragenlijsten die hem helpen om erachter te komen hoe het bij hem werkt. Aan het eind van elke bijeenkomst staat bijvoorbeeld het ‘stoplicht’. Je kind schrijft in het rood wat hij niet meer wil doen omdat het niet werkt en in het groen wat hij vanaf nu juist wel wil gaan doen.
Het stoplicht is een afspraak die hij met zichzelf maakt. Door het op te schrijven wordt het concreet en zal hij zich er makkelijker aan houden.
In het werkboek staan ook een heleboel weetjes en tips. Bijvoorbeeld over hoe je hersenen werken, over het geheugen en wat gedachten met je doen.
Hoe fijn zou het zijn als jouw kind straks zegt ik kán leren in plaats van ik léér leren
Op woensdagmiddag 7 november van 15.30 tot 17.00 uur of donderdagavond 8 november van 19.00 tot 20.30 uur begint de training. De andere data zijn 14, 21,28 november en 5 december voor de woensdag en 15, 22, 29 november en 6 december voor de donderdag.
Ik werk in kleine groepen van maximaal 4 kinderen. De training kan ook individueel gevolgd worden.
Ben je geïnteresseerd en denk je dat de training jouw zoon of dochter kan helpen? Dan kan je hem of haar aanmelden door het contactformulier in te vullen.
Als je nog vragen hebt neem dan gerust contact met me op. Op 30 oktober houd ik een info-avond. Ik vertel dan meer over de inhoud en je kunt alvast een aantal werkvormen zien. Je kunt je daarvoor aanmelden door het contactformulier in te vullen.
Bij ervaringen zie je een aantal reacties van kinderen en ouders over de training.
Hartelijke groet, Judith