Snel overprikkeld? 7 tips voor jouw kids om te ontladen

Speciaal voor Go-kids Deventer Salland schreef ik deze blog in hun themamaand over prikkels.

We leven in een drukke maatschappij, met heel veel prikkels om ons heen.
Kinderen krijgen die prikkels de hele dag binnen; door zien, ruiken, proeven, horen en voelen.

(Hoog)gevoelige kinderen hebben vaak moeite om al die prikkels goed te verwerken. Hun hoofd raakt daardoor als het ware vol.

Als je overprikkeld bent en je hoofd is vol, dan merk je dat vaak ook aan je lichaam. Dat kan op verschillende manieren: het ene kind ontploft ineens om ‘niets’, een ander krijgt bijvoorbeeld buikpijn of hoofdpijn en weer een ander wil juist even helemaal alleen zijn.

Je lijf laat je dus merken dat het allemaal een beetje te veel wordt. Het fijne van je lijf is, dat je het juist ook kan gebruiken om te ontspannen en je weer rustiger te voelen.

Je kunt je kind op verschillende manieren laten ervaren dat hij (of zij) emoties en prikkels via zijn lichaam kan uiten. Daardoor gaat hij zich ook sterker voelen, want hij heeft dan letterlijk een eigen instrument ‘bij zich’ om zich weer fijner te voelen.

Deze 7 tips en oefeningen helpen je kind om te ontladen en zijn hoofd weer leger te maken.

Doe de oefeningen eerst een paar keer samen. Laat je kind zelf ontdekken welke oefeningen hij het fijnst vindt. Hij kan ze dan later zelf doen op momenten dat het nodig is. Waarschijnlijk zal jij je kind in het begin nog moeten helpen om eraan te denken dat het nodig is om te ontladen. Bedenk samen iets (een teken, een woord) om je kind dat te laten weten.

Hier alvast tip 1. De rest van de tips en de blog kun je verder lezen op Go-kids Deventer Salland

Tip 1: Ontlaad op een ‘goede’ manier

Het is heel belangrijk om je emoties te uiten. Niemand kan de hele dag geconcentreerd blijven en alle prikkels maar blijven opslaan. Daarom moet je af en toe ontladen.
Bij ontladen is deze regel heel belangrijk: alle emoties en prikkels zijn goed en moeten eruit. Je móet dus ontladen, maar dan wel op een manier die niemand pijn doet.

Je kan daarvoor heel goed je lijf gebruiken, bijvoorbeeld door te springen, te rennen, te krassen of te slaan op een kussen of boksbal.

 

Groetjes, Judith

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *