Op 14 februari start ik met een groepstraining Ik leer leren.
Deze keer voor kinderen in klas 1, 2 en 3 van de middelbare school, die hebben ervaren dat het leren niet altijd vanzelf gaat. Ze hebben bijvoorbeeld moeite met plannen, kunnen zich slecht concentreren of voelen zich onzeker.
Als ouder wil je natuurlijk graag dat het goed gaat met je zoon of dochter. Maar misschien weet je niet altijd hoe je je kind het beste kunt helpen met het leren. En merk je dat de dingen die je probeert soms juist averechts werken. Dat gebeurt mij in ieder geval ook wel eens.
De puberteit helpt daarbij ook niet echt, want leren en huiswerk maken passen niet in het ideale plaatje van wat een puber leuk vindt. Die wil liever chillen of gamen met vrienden of vriendinnen. Of op de bank hangen met z’n telefoon.
Wij als ouder weten wel waarom je kind naar school moet en zijn huiswerk moet maken. Maar je kind is daar waarschijnlijk helemaal niet mee bezig en ziet het alleen maar als een last.
Ieder kind kan leren
Ieder kind kan leren. Er zijn alleen omstandigheden die er soms voor zorgen dat het even niet zo goed lukt. Bijvoorbeeld afleidingen, verwachtingen, invloeden van buitenaf of faalangst. Gelukkig is dat vaak maar tijdelijk.
Daardoor kan er wel een stilstand in ontwikkeling komen waardoor er een achterstand kan ontstaan. En dat wil je natuurlijk liever niet. Zeker niet als je weet dat het er eigenlijk wel in zit. Dat laatste hoor ik veel ouders zeggen.
Om te kunnen leren heeft je kind heeft een aantal vaardigheden nodig:
- zijn (of haar) werkgeheugen gebruiken
- emoties kunnen regelen zonder gefrustreerd te raken bij iets dat niet lukt of wat fout gaat
- zijn aandacht volhouden
- zelfstandig kunnen beginnen aan een taak
- plannen en organiseren
- doorzettingsvermogen
- doelgericht en gemotiveerd zijn
- flexibel zijn
- kunnen evalueren
Ik leer leren
In de 5 bijeenkomsten van de training krijgt jouw kind inzicht in hoe deze vaardigheden bij hem ontwikkeld zijn en leert hij wat hij kan doen om ze te verbeteren.
In het werkboek dat bij de training hoort, staan oefeningen en vragenlijsten die hem helpen om er achter te komen hoe het bij hem werkt. Aan het eind van elke bijeenkomst staat bijvoorbeeld het ‘stoplicht’. Je kind schrijft in het rood wat hij niet meer wil doen omdat het niet werkt en in het groen wat hij vanaf nu juist juist wel wil gaan doen.
Het stoplicht is een afspraak die hij met zichzelf maakt. Door het op te schrijven wordt het concreet en zal hij zich er makkelijker aan houden.
In het werkboek staan ook een heleboel weetjes en tips. Bijvoorbeeld over hoe je hersenen werken, over het geheugen en wat gedachten met je doen.
Waarom kiezen voor Ik leer leren?
- je kind maakt op een andere manier kennis met leren
Hij ontdekt dat leren niet alleen maar saai is en dat er veel verschillende manieren van leren zijn.
- hij krijgt inzicht in zijn eigen manier van leren
Hij ontdekt wat hem helpt bij het leren, maar ook wat hem niet helpt. Aan het eind van elke bijeenkomst vult hij het ‘stoplicht’ in waarmee heel inzichtelijk wordt wat zijn eigen manier van leren is.
- hij krijgt minder smoesjes, bezwaren en belemmeringen
Als je kind weet waarom hij leert, bijvoorbeeld om later een leuke goede baan te krijgen en geld te verdienen, wordt het wellicht makkelijker om ook die saaie en moeilijke vakken te leren.
- hij ervaart dat leren ook leuk kan zijn
In de training leert hij verschillende leerstijlen en andere manieren van leren die wellicht beter bij hem passen. Als hij zijn eigen leerstijl kan ontwikkelen, dan wordt het leren vanzelf leuker.
- hij leert plannen en organiseren
Door zijn planning op te schrijven, weet je kind precies wát hij moet doen en wannéér hij het wil doen. En dat geeft rust in zijn hoofd.
Zijn zelfvertrouwen kan daardoor ook groeien. Door op tijd te beginnen en de stof een aantal keren te herhalen, kent hij het beter. En dan kan hij hogere cijfers halen. Zo gaat hij erop vertrouwen dat hij het kan.
Goed plannen zorgt er ook voor dat hij meer tijd overhoudt voor andere dingen. Hobby’s, sport en ontspanning. En welke puber wil dat nu niet?
- hij leert verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen leerproces en leertaken
- hij krijgt inzicht in wat hem afleidt en wat hij kan doen om zich beter te concentreren
Veel kinderen weten wel wat hen afleidt. Maar door er in de training mee bezig te zijn, wordt het veel concreter. Als jouw kind weet wat hem afleidt, kan hij afspraken met zichzelf maken om ervoor te zorgen dat die afleiding minder wordt.
Door geconcentreerd zijn huiswerk te maken, is hij sneller klaar. En dan houdt hij tijd over om datgene te doen wat hem in eerste instantie afleidde.
- hij krijgt veel handige tips
- kinderen leren van elkaar
Elk kind heeft al een eigen manier van leren. Door deze met elkaar te delen, krijgt jouw kind ideeën om het ook eens op een andere manier te doen. En dan komt hij er misschien achter dat hij op die manier veel sneller kan werken of veel beter kan onthouden.
Het is ook fijn om te weten dat je niet de enige bent die het leren niet altijd makkelijk vindt.
- wie weet meer plezier en rust in huis omdat je kind het zelf kan en doet
Als jouw kind weet hoe hij moet leren en zijn verantwoordelijkheid hierin neemt, dan hoef jij je geen zorgen te maken. En je hoeft hem niet steeds te vragen of hij klaar is met zijn huiswerk.
Natuurlijk kun je nog wel overhoren en helpen bij een vak dat hij moeilijk vindt, maar het meeste kan hij zelf.
Hoe fijn zou het zijn als jouw kind straks zegt ‘ik kan leren’ in plaats van ‘ik leer leren’
Start training
Op woensdagmiddag 14 februari begint de training. De andere data zijn 21 februari, 7 14 en 21 maart.
Als de woensdag niet uitkomt, dan kan het in overleg ook op een andere dag.
Ik werk in kleine groepen van maximaal 4 kinderen. De training kan ook individueel gevolgd worden.
Aanmelden
Ben je geïnteresseerd en denk je dat de training jouw zoon of dochter kan helpen? Dan kan je hem of haa
r aanmelden door het contactformulier in te vullen.
Als je nog vragen hebt neem dan gerust contact met me op.