7 tips Wat kun je doen als je kind snel overprikkeld is?

Kinderen krijgen de hele dag prikkels binnen. Door zien, ruiken, proeven, horen en voelen.

(Hoog)gevoelige kinderen hebben vaak moeite om al die prikkels goed te verwerken. Dat kun je op verschillende manieren merken: het ene kind ontploft, een ander krijgt bijvoorbeeld buikpijn of hoofdpijn en weer een ander trekt zich terug.

Overprikkeld raken, uit zich vaak lichamelijk. En juist dat lichaam kun je ook gebruiken om je kind weer lekkerder in zijn vel te laten zitten. Laat hem ervaren dat hij emoties en prikkels via zijn lichaam kan uiten en voelen hoe sterk hij kan staan.

Tip 1:

Emoties moet je kunnen uiten; ontlaad op een goede manier.
De stelregel bij ontladen is: alle emoties en prikkels zijn goed en moeten eruit. Je móet dus ontladen, maar wel op een manier die niemand pijn doet. Dat kan bijvoorbeeld door te bewegen, te krassen of te slaan op een kussen of boksbal.

Tip 2:

Maak samen met je kind een lijstje met dingen die hem kunnen helpen om te ontladen. Hou wel vast aan de regel dat hij daarbij niemand pijn mag doen. Dus helpt slaan bij jou kind, laat hem dan op een kussen of boksbal slaan. Hoe meer je kind zijn eigen manieren van ontladen kan bedenken, hoe beter het helpt.

Tip 3:

Maak zelf als ouder ook een ontlaadlijst. Kinderen leren van hun ouders. Als jij laat zien dat jij ontlaadt en hoe je dat doet, leer je je kind dat ontladen nodig is en heel normaal.
En als het een keer niet goed gaat, vertel dan dat jij het soms ook moeilijk vindt en dat jullie samen kunnen oefenen. Jullie hebben dan een gezamenlijk doel.

Tip 4:

Onder de douche gaan is heel fijn voor je kind om te ontladen. Door het stromen van het water voelt het voor je kind alsof alles wat die dag teveel was van hem afspoelt. Je kunt je kind laten inbeelden dat alle prikkels en alle zorgen door het douchputje wegspoelen. En dan is het echt weg.

Tip 5:

Geef duidelijk je grenzen aan. Dan weet je kind waar hij aan toe is. Voor gevoelige kinderen is dit extra belangrijk. Het gaat om praktische dingen zoals afspraken bij het eten, wel of niet een snoepje krijgen, maar ook om wat vind je fijn of niet fijn. Tot waar mag je kind gaan? Het gaat er niet om wát je antwoord is, maar zorg ervoor dat je zelf achter je antwoord staat en dat je consequent bent. Hoe beter jij weet waar jouw grenzen liggen, hoe duidelijker het voor je kind is.

Tip 6:

Help je kind om zijn balans te vinden. Dit kun je doen door hem op blote voeten op de grond te laten staan. Vraag of hij evenveel op zijn linker- en rechtervoet staat. En als dat niet zo is, laat het hem dan gelijk maken. Vraag ook of hij meer op de voorkant of op de achterkant van zijn voeten staat. Zorg dat het bij beide voeten in het midden is. Laat hem daarna een paar keer diep in- en uitademen
Je kind staat nu meer op twee voeten en is daardoor meer in balans.

Tip 7:

Teken op de rug van je kind. Laat hem voor je zitten en teken iets op zijn rug. Hij mag raden wat jij getekend hebt. Vraag aan je kind of je op een fijne manier tekent, of dat het misschien harder of zachter mag. Zo leert hij om aan te geven wat hij fijn vindt.
Positief aanraken geeft een veilig gevoel bij je kind. Je moet echt voelen met je lijf waardoor je minder kunt nadenken.

Bron: de gids over prikkelverwerking bij kids van Suzanne Snippenberg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.